wordt verplaatst: Huisconcert: Yorick Stam met liedjesprogramma HOOP

« Terug naar agenda
  • Datum/Tijd: vr 26 nov 20:00 - 22:00
  • Bijzonderheden:

In verband met huidige coronamaatregelen wordt het huisconcert verplaatst naar een nieuwe datum.
Informatie volgt via website en Nieuwsbrief.  

“Na een onverdraaglijk lange onderbreking in het samen musiceren, dankzij de inmiddels bekende reden, was er voor het ensemble geen beter programma denkbaar om de draad gezamenlijk weer op te pakken. HOOP brengt ons samen en tilt ons op, in het vooruitzicht samen te musiceren en dit met jullie te mogen delen!”

In 2016 sloot Yorick Stam de master Theaterzang af met het liedjesprogramma HOOP, waarvoor hij zelf de teksten en muziek schreef. Precies zoals hij had gehoopt. Want nadat hij de kracht van het zingen ontdekte via Ramses Shaffy, en vervolgens Jacques Brel, groeide het besef dat hij op een bepaald moment zijn eigen taal zou moeten vinden.

Dit zou echter onmogelijk zijn zonder het spel en arrangementen van pianist Bart Rademakers, met wie hij al sinds het begin een meer dan muzikale klik heeft. Ze maakten samen het Shaffy programma, al vlug aangevuld met contrabassist George Janssen, die ook nu acte de présence geeft. Het ensemble is compleet met celliste Marie-José Didderen-Sonneveld. Het programma HOOP vormde destijds de aanleiding om in deze samenstelling een vast ensemble te vormen.

Het programma HOOP bestaat uit nieuw geschreven Nederlandstalige liedjes, en één Franstalig uitstapje. Geïnspireerd door Shaffy en Brel, maar op zoek naar eigenheid. Geïnspireerd door de onverwoestbare kracht van hoop, ook in de meest donkere tijden.

Het eigen repertoire wordt omlijst met de liedjes van Shaffy en Brel die van de meest beslissende invloed zijn geweest.

Yorick Stam is regisseur, liedschrijver en zanger. Na de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht en vervolgens de prestigieuze Master Theaterzang/Singer-performer, richt hij zich op zowel muziek als theater, zelden los van elkaar. Zijn afstudeerregie was de opera Blauwbaards Burcht van Béla Bartók. Vervolgens werkte hij als freelance regisseur voor verschillende gezelschappen en festivals, als Musica Sacra en de Gentse Feesten. Hij was regelmatig betrokken bij producties van Opera Spanga, als regieassistent of voorstellingsleider. Ook maakte hij meerdere kleine producties in eigen beheer, en is geregeld redacteur voor De Nieuwe Toneelbibliotheek. Bij Oorkaan, waar hij werkt als Artistiek Coördinator en regisseur, richt hij zich op de missie om een jong publiek de wereld van mondiale klassieke muziek te laten ontdekken middels theatrale vormen. Zijn eigen ensemble, onder de naam Yorick Stam, speelt nieuw Nederlandstalig repertoire van zijn hand. www.yorickstam.nl

Marie-José Didderen is geboren in 1970 in Enschede. Ze kreeg op haar 9e de eerste cello lessen. In 1989 begon ze haar Conservatorium studie aan het Kon. Conservatorium van Den Haag waar ze in 1994 haar diploma behaalde. Ze kreeg hier cello lessen van Jean Decroos. Tijdens haar studie maakte zij deel uit van het Lagos Kwartet waarmee verschillende masterclasses werden gevolgd, o.a. bij het Daniël- en het Amadeus Kwartet. Na haar studie is ze een aantal jaren werkzaam geweest bij de musicals van Joop van den Ende. Ze speelde hier o.a. in My Fair Lady, Phantom of the Opera en Elisabeth. In 1999 verhuist ze met haar gezin naar Limburg waar ze een lespraktijk opbouwt en nu werkzaam is op verschillende muziekscholen, o.a. in Maastricht, Venlo en Weert. In 2006 toerde ze met het Andre Rieu gezelschap in Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Amerika. Verder speelt ze bij het singer-songwriters duo Jodymoon en bij het Duitse orkest Salon Rouge waar ze in de Euregio concerten mee organiseert. Ook vormt ze samen met Jacques Brassé (fluit) en Josephine van Son (harp) het Maasland harp trio. Voor de echte liefhebber nog enige informatie over het instrument: Marie-José speelt op een franse cello uit 1756, van de bouwer Gavinier.

Bart Rademakers is actief als pianist, arrangeur en orkestleider in binnen- en buitenland, op zowel klassiek terrein als in jazz, rock, Latin-American, entertainment en theatermuziek. Hij studeerde aan het Conservatorium Maastricht, waar hij zich profileerde als maker/bewerker en speler van muziek in vele stijlen en bezettingen. Rond 1970 breidde hij zijn muzikale bezigheden uit via de band van Emiel van Egdom (Culea), Gé Titulaer en eigen bands als Quasar, Passoa en Fuzzy Logic naar big-bands en grotere orkesten (BigBand ’77, Orkest Willy Schobben, Orchester Frank Valdor, Bigband Swing Design, Kon.Luchtmachtkapel, L.S.O., Jack Million Band, Orkest Lex van Wel, Grupo Seis Caminos). Met Swing Design toerde hij de afgelopen jaren regelmatig door Amerika. Daarnaast maakte en bewerkte hij theatermuziek op maat voor kleine en grote theaterproducties. Hij was tot voor kort als docent muziek verbonden aan de Toneelacademie Maastricht.

George Janssen begon op zijn negende actief muziek te maken. Eerst op trompet en later op cor (hoorn). Dit deed hij in een fanfare tot zijn negentiende. Op zijn 22ste maakte hij de overstap naar contrabas – dit instrument maakte hij zich met name eigen door veel te spelen. Dit deed hij in verschillende jazz combo’s, diverse wereldmuziek ensembles en hij begeleidde zangpresentaties aan de toneelacademie Maastricht. Hij deelde het podium met: Ron Wilson, Burt Thompson, John Engels, Bruno Castelluci, Rauf Berman, Vladimir Kirasirov, Evgenia Markova, Charlie Green en nog vele anderen.

Locatie: Groot Atelier De Wieger Deurne

Aanvang: 20.00 uur.

Inloop: vanaf 19.30 uur.

Entree: 15,00 euro incl. pauzedrankje

Reserveren via www.dewieger.nl/podium/

Spring naar toolbar