Info Jack Harden en Hermien van Herpt door Jan Althuizen

Een kort kunstbeschouwelijk praatje van Jan Althuizen…

 

Jack Harden

 Als je hier rondloopt, dan denk je: Wat schildert Jack Harden eigenlijk?

Wat zie ik, wanneer ik voor een schilderij van hem sta?

Geen gemakkelijke vraag. Zijn voorstellingen zijn soms moeilijk te doorgronden.

Ieder zal die vraag “Wat zie ik” op eigen wijze beantwoorden.

Laat ik u vertellen wat míj opvalt.

 

Ik zie in het tentoongestelde werk van Jack harden

Organische vormen, rondingen die verwijzen naar leven, groeisels, figuren, mensen, kinderen…

Die levende vormen zijn abstract, soms half abstract…licht herkenbaar,

menselijk, vol emotie en beleving, soms met vage herkenning.

Thema’s zie je ook terug in sommige titels van zijn schilderijen die hier hangen. Bijvoorbeeld:

‘Peelkinderen’, ‘Twee gebroeders’, ‘Homo sum’ (Ik ben een mens) of ‘Voor de witte weduwe’

Dit soort titels kunnen je dus een beetje helpen bij het doorgronden van zijn schilderij, want dat is soms moeilijk door de sterk abstracte vormgeving.

 

Jack Harden schilderde in een gemengde techniek, duidelijk beïnvloed door zijn oom Willi Martinali.

Hij gebruikte acryl, olieverf, porio filler en cellulose door elkaar op board.

Zijn gemengde techniek is stevig, krachtig en het reliëf is voelbaar.

Hij werkte vooral spontaan vol emotie en zijn schilderijen ontstonden al schilderend.

Hij was kind van zijn tijd waarin door menig kunstenaar abstract en direct geschilderd werd.

 

Jack Harden’s werk is ook fantasierijk, met titels die tot de verbeelding kunnen spreken,

waarin je als kijker-toeschouwer je eigen fantasieën kunt laten ontstaan.

Bepaalde titels van de hier aanwezige schilderijen nodigen je daartoe duidelijk uit.

Bijvoorbeeld ‘Monumenselijk’, ‘Nachtgestalte’, ‘Geheime fantasie’, ‘Eindeloos begin’ of ‘Noctambulisme’.

Zijn werk is soms speels, met poëtische beelden, soms veelkleurig, soms vooral met aardkleuren. Het is divers wat we zien.

 

In het boek “Een nieuw palet” van Bert Beulens wordt geciteerd over Jack Harden.

Citaat in verkorte weergave: “Harden zoekt het veelal in een kleurrijk palet, waarmee hij schijnbaar abstracte vormen maakt. Hij maakt beelden die veel dieper gaan dan het visuele alleen.”

Met andere woorden: Het gaat bij Jack Harden verder dan wat  je op het eerste gezicht ziet! Er zit vaak een diepere emotionele laag onder.

Naar zijn werk kijken is dus ‘je fantasie gebruiken’ of ‘zoeken in abstractie’.

Zijn schilderijen nodigen daartoe uit!

 

 

Hermien van Herpt

 

Hermien van Herpt is graficus, schilder en tekenaar.

In deze expositie zien wij haar vooral als graficus met mooi werk in zeefdruktechniek.

Wat valt op wanneer wij haar zeefdrukken zien?

Zij laat zich vooral inspireren door twee verschillende onderwerpen:

1.onderwerpen die  bij haar een sterke sociale politieke betrokkenheid verraden.

2.onderwerpen die een speels en fantasierijk realisme laten zien met Venusbeelden een kast, handdoek of een centimeter.

 

Voorbeelden van de sociale politieke thema’s in deze tentoonstelling zijn:

-De zeefdruk met de titel “Leve Steve Biko 1977”.

Steve Biko is in Zuid Afrika vermoord, Hij was een symbool van het zwarte verzet tegen de apartheidspolitiek. De zeefdruk is een eerbetoon.

-De zeefdruk “Niet meer monddood, El Salvador 1982” is een tweede voorbeeld van een politiek thema. De bevolking werd onderdrukt door de dictatuur in El Salvador.

Je ziet mensen (vrouwen) monddood gemaakt doordat hun monden met doeken omwikkeld zijn. De zeefdruk is een helder kritisch beeld tegen de dictatuur.

-De zeefdruk “Solidariteit 1977” is een derde voorbeeld

Wij zien in deze zeefdruk gebalde vuisten op elkaar, verbonden met elkaar.

Vuisten van mensen die solidair zijn in de strijd.

Daaromheen is een lijst vol geschreven met het woord ‘Vrijheid’ in diverse talen.

Wellicht is deze zeefdruk van Van Herpt ook een oproep aan de toeschouwer om solidair te zijn.

 

Behalve zeefdrukken met een sociaal politiek thema hangen in deze veilingexpositie ook een aantal zeefdrukken met een speels en fantasierijk realisme zoals

de Venusreeks, geïnspireerd op de klassieke Venus, godin van de liefde.

In deze Venusreeks zien wij

-De zeefdruk “Venus / theedoek, kast.”

Een mooie compositie van deze drie elementen. Het klassieke beeld van Venus vinden wij speels terug in stukken, samen met tempeldelen.

-De zeefdruk “Venus Pudica 3, 1983”

Een zeefdruk in drie kleuren. De tinten en kleuren lopen in elkaar over. Ook hier is uiteraard Venus terug te vinden.

 

Boeiend, speels en fantasierijk zijn ook de zeefdrukken “Breuk” en “Centimeter”.

Beide zeefdrukken zijn een soort regel met kleine voorstellingen in herhaling naast elkaar.

De zeefdruk “Breuk” is een serie met gebroken stukjes afbeelding, in een regel gecomponeerd.

De zeefdruk “Centimeter” is een serie aaneengesloten afbeeldingen van stukken van een vrouwelijk beeld. De centimeter is subtiel  en speels in de serie verwerkt.

 

Tot slot.

Het grafisch werk van Hermien van Herpt is licht en fris en ademt daardoor een andere sfeer dan het stevige en abstractere werk van Jack Harden.

Samen vormen zij een gevarieerde expositie.

Spring naar toolbar